Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) 23. Olağan Genel Kurulu’nda, 2015’te Türkiye geneli ve sektörel bazda en fazla ihracat yapan toplam 35 firmaya plaket verildi.
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) 23. Olağan Genel Kurulu, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla 4 Haziran’da yapıldı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Türkiye genelinde en fazla ihracat yapan ilk 10 firma olan Ford, Tüpraş, Oyak-Renault, Kibar Dış Ticaret, Vestel, Tofaş, Arçelik, Toyota, Bosch ve TGS Dış Ticaret şirketlerine plaketlerini verirken, 25 sektörde en fazla ihracat yapan 25 firmaya da plaket dağıtıldı.
İhracat camiası desteği hak ediyor
Toplantıda konuşan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, dünyada üretim ve ticaret konusunda ciddi sıkıntıların yaşadığı bir dönemde, büyümenin sürmesinde en büyük paylardan birinin ihracatçılara ait olduğunu söyledi. Erdoğan, “Bu camia her türlü takdiri ve desteği hak ediyor. O yüzden ihracatçıları ekibimizin ayrılmaz parçası haline getirdik. DBen sizden razıyım, inşallah sizler de bizden razısınız. 2023 hedefleri artık bizim için bir namus borcu haline dönüştü. İhracatı ve turizmi süratle toparlamamız gerekiyor. Rusya krizi, farklı coğrafyalarda yeni pazarlar aramamız gerektiğini ortaya koydu. Doğu Afrika’da ülkemize yönelik çok farklı bir muhabbet var. Üst ve altyapıda girişimcilerimizi bekliyorlar” dedi.
Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci de ihracatçılarla birlikte Türkiye’nin bilgiyi ve teknolojiyi üreten, kendi markalarını yaratan bir ülke olacağını, bu kapsamda Hükümet olarak öncelikli hedefleri arasında ihracatçı ve sanayicilerin finansmana ucuz ve kolay ulaşmalarını sağlamak olduğunu söyledi.
İhracatçılar geçen yıl üç rekor kırdı
TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi ise TİM’in temsil ettiği 65 bin ihracatçının Türkiye için çalıştığını ve yapılacak daha çok işleri olduğunu belirterek, “İnanıyoruz ki; gün artık tıkanık bürokrasinin direncini kırma günü. Gün artık milyar dolar değerinde yeni şirketler oluşturma günü. Gün artık daha güçlü bir Türkiye için daha hızlı büyüme günü. Yani yeniden başlama günü. Biriz, iriyiz, diriyiz. Biz Türkiye’nin geleceğiz” dedi.
İhracatçılar olarak komşu ülkelerde yaşanan ekonomik ve siyasi krize rağmen başarı elde ettiklerini vurgulayan Büyükekşi, “Dünya genelinde fiyatlar geriliyor. Pazarlarımız daralıyor. Deyim yerindeyse ateş çemberinin tam ortasındayız. Buna rağmen miktar olarak daha fazla mal satabiliyoruz. 2023 hedefimiz 500 milyar dolar ihracat ve dünya ticaretinden yüzde 1,5 pay almak. Bu kapsamda geçen yıl üç rekor kırdık. Dünya ticaretindeki payımızı binde 8,7’ye, AB’nin ithalatındaki payımızı yüzde 1,2’ye ve ihracatın milli gelirimizdeki payını yüzde 20’ye çıkardık. Yani ekonomimizin 5’te 1’ini ihracat oluşturdu. Her türlü zorlu şartlara rağmen bunları hep birlikte başardık. Türkiye’nin daha büyük işler başarmak için yeniden harekete geçmesi gerekiyor.” dedi.
Araziye uyan değil, meydan okuyan ihracatçı ordusu
Türkiye’nin artık araziye uyan değil meydan okuyan yeni nesil bir ihracatçı ordusu oluşturmak mecburiyetinde olduğuna dikkat çeken Büyükekşi, bu kapsamda yeni nesil girişimci yetiştirmeye, küresel doğan şirketler yaratmaya ve yeni bir dönem başlatmaya ihtiyaç duyulduğunu söyledi.
İhracatçılar olarak Beceri, İrade, Odaklanma kavramlarının baş harflerinden oluşan “BİO Başarı” formülü oluşturduklarını dile getiren Büyükekşi, “Formülde bahsedilen beceri ve irade bizde var. İhtiyacımız olan tek şey Odaklanma. Bunu da Sayın Cumhurbaşkanımız ve Hükümetimiz sayesinde yapabiliriz” dedi.
Son beş yılda inovasyon haftalarıyla 250 bin kişiye ulaştıklarını dile getiren Büyükekşi, Cumhurbaşkanı’ndan ihracatçıların odaklanması ve ekonomik sıçramayı, dönüşümü, ihracatı ve reel ekonomiyi Türkiye’nin ana gündemi yapması için yardım istedi.
Yılbaşından bu yana 14 ülkeye yapılan resmi ziyarette Cumhurbaşkanına eşlik ettiklerini hatırlatan Büyükekşi, “Gemiler limanda güvendedir. Ama hiçbir gemi limanda kalsın diye yapılmaz. Biz ihracatçılar olarak engin deryalara açılacak gemiler gibiyiz. Bizi bağlayan halatları çözmemize yolumuzun açılmasına destek bekliyoruz.” dedi.
İhracatçılar ne yapmalı?
Konuşmasında ihracatçılara da hatırlatmalarda bulunan Mehmet Büyükekşi, “Vizyon değiştirerek sadece fiyat rekabeti ile yetinmeyip, katma değeri yüksek ürünler üretmeliyiz. Bunun için markanızı yaratın ve sabırla markanızı büyütün, geliştirin. Ar-Ge merkezlerinizi artırmanızı ve tasarım merkezleri açmanızı bekliyoruz. Gelecek ay firmalarımızla birebir çalışacağımız inovasyon geliştirme programını başlatıyoruz. Müracaatlarınızı bekliyoruz” dedi.
İhracatçıların yaptığının sadece iş değil Türkiye’nin kalkınmasını sağlayan bir “kahramanlık” olduğunu da niteleyen Büyükekşi, “Biliyoruz ki bütün yıldızlar arasındaki en parlak yıldız Türk Bayrağındaki Yıldız. Bayrağımızın rengi, şehitlerimizin kanıdır. Yıldızı ise, şehitlerimizin can gözüdür. İşte bizim de tek amacımız; o yıldızı ve hilali yere düşürmemek. Şehitlerimizin gözünü arkada bırakmamak. Bütün yıldızları, o yıldızın ışığıyla parıldatmak. O yıldız ki; ışıldadıkça, ülkemizin gücü ve potansiyeli artacaktır. O ışıldadıkça, bu topraklar bin bir bereketle dolacaktır. Bizler de bu bereketi; katma değeri yüksek ürün ihracatımızla, saygın Türkiye Markamızla yaşatacağız” dedi.
İhracatçılar Yeşil Pasaport istiyor
TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi’nin açıkladığı 10 talep arasında; büyümeye destek verecek inovatif girişimci modeli, AB ile Gümrük Birliği anlaşmasında güncelleme, kayıt dışı ile mücadele ve uygun maliyetli finansman gibi öneriler bulunuyor. İşte o talepler:
Büyüme: 2023 hedefi için her yıl en az yüzde 5 büyüme gerekli. Bunun için de büyümeye pozitif katkı veren net ihracat, marka değeri yüksek bir Türkiye ve tuttuğunu koparan inovatif girişimci modeli gerek,
Kayıtdışı Ekonomi İle Mücadele: Firmalar arasındaki haksız rekabet önlenmeli,
İhracat Destekleri: ihracat ölçek büyüklüklerine göre desteklenmeli,
Avrupa Birliği ile İlişkiler: yeni fasıllar açılmalı, Gümrük Birliği Anlaşması güncellenmeli,
Uygun maliyetli finansman: yüksek kredi faizleri yatırımı, üretimi, istihdamı ve büyümeyi olumsuz etkiliyor. Faiz indiriminin devamı gelmeli. Kurlar, sanayiye, ihracata, istihdama ve büyümeye zarar verecek şekilde düşük seviyelere inmemeli,
Yeşil Pasaport: ihracat yapan firmaların yetkililerine yeşil pasaport verilmeli,
Sanayi 4.0 Devrimi: Türkiye bu sürecin dışında kalmamalı,
Yatırım Ortamı: yatırım patlaması için iyileşmeye yönelik mevzuat düzenlemeleri yapılmalı,
Yeni Anayasa: insan haklarını gözeten, hukukun üstünlüğünü teminat altına alan, çatışma değil, uyum ve denge mantığını getirecek yeni anayasa hayata geçmeli,
Terörle mücadele: Türkiye’nin terörden temizlenmesi için 65 bin ihracatçı Hükümet’in yanında yer alıyor.
GIDAHATTI DERGİSİNİ ÜCRETSİZ İNDİRİN
(35)