Şubat ayında yüzde 0,5 artış gösteren mevsim ve takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretimi, Mart ayında aynı oranda düşüş yaşadı. İmalat sanayinin alt sektörlerinden gıda ürünleri imalatında yüzde 0,5 oranında düşüş gözlenirken, içeceklerin imalatında ise yüzde 1,6 oranında artış oldu.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Sanayi Üretim Endeksi, Mart 2016 verilerini açıkladı.
Mevsim ve takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretimi bir önceki aya göre yüzde 0,5 azaldı. Sanayinin alt sektörleri (2010=100 temel yıllı) incelendiğinde, 2016 yılı Mart ayında bir önceki aya göre madencilik ve taşocakçılığı sektörü endeksi %3,2, imalat sanayi sektörü endeksi %0,4 ve elektrik, gaz, buhar ve iklimlendirme üretimi ve dağıtımı sektörü endeksi ise %0,2 azaldı.
Takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretimi ise bir önceki yılın aynı ayına göre %2,9 arttı. Sanayinin alt sektörleri (2010=100 temel yıllı) incelendiğinde, 2016 yılı Mart ayında bir önceki yılın aynı ayına göre madencilik ve taşocakçılığı sektörü endeksi %3,8 azalırken, imalat sanayi sektörü endeksi %3,4 ve elektrik, gaz, buhar ve iklimlendirme üretimi ve dağıtımı sektörü endeksi %2,6 arttı.
Sanayi üretim endeksi ve değişim oranları (2010=100), Mart 2016
Mevsim ve takvim etkisinden arındırılmış ana sanayi gruplarında Mart ayında bir önceki aya göre en yüksek düşüş yüzde 2,4 oranıyla enerjide gerçekleşti.
Mart ayında yüzde 0,4 düşüş gözlenen imalat sanayinin alt sektörlerinde, en yüksek düşüş, temel eczacılık ürünlerinin imalatında gerçekleşti. 2016 yılı Mart ayında bir önceki aya göre en yüksek düşüş %13,5 ile temel eczacılık ürünlerinin ve eczacılığa ilişkin malzemelerin imalatında gerçekleşirken, bunu yüzde 4,1 ile fabrikasyon metal ürünleri imalatı (makine ve teçhizat hariç) ve yüzde 2,1 ile kok kömürü ve rafine edilmiş petrol ürünleri imalatı takip etti.
İmalat sanayi alt sektörleri incelendiğinde, 2016 yılı Mart ayında bir önceki aya göre en yüksek artış yüzde 21,7 ile bilgisayarların, elektronik ve optik ürünlerin imalatında gerçekleşti. Bu artışı, yüzde 7,4 ile tütün ürünleri imalatı ve yüzde 6,7 ile ağaç, ağaç ve mantar ürünleri imalatı (mobilya hariç) takip etti.
Mevsim ve takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretimi bir önceki çeyreğe göre ise yüzde 1,5 arttı. Takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretiminde bir önceki yılın aynı çeyreğine göre de yüzde 4,7 artış oldu.
Gıda ve içecek sanayi üretimi
İmalat sanayinin alt sektörlerinden gıda ürünleri imalatında mevsim ve takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretim endeksi, Şubat ayındaki 124,8 değerinden Mart’ta yüzde 0,5 oranında düşüşle 124,1’e geriledi.
İçeceklerin imalatında ise Şubat’ta 109,8 olan sanayi üretim endeksi değeri, Mart ayında yüzde 1,6 oranında artışla 111,6 değerini aldı.
Fikri Işık: Büyüme, ilk çeyreğe de taşındı
Mart 2016 sanayi üretim endeksine ilişkin değerlendirmelerde bulunan Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, 2016 yılı Mart ayında takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretiminin bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 2,9 arttığını, mevsim ve takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretiminin ise bir önceki aya göre yüzde 0,5 azaldığına işaret etti. Bakan Fikri Işık, şunları kaydetti:
“Açıklanan verilere göre sanayi üretimi 2016 yılının ilk çeyreğinde takvim etkilerinden arındırılmış rakamlarla bir önceki yılın aynı dönemine göre %4,8 artmıştır. Büyümenin asıl olarak ölçüldüğü arındırılmamış rakamlarla bakıldığında ise ilk çeyrekteki artış %5,6 olarak gerçekleşmiştir.
Türkiye 2015 yılının son çeyreğinde görülen hızlı büyümesini 2016 yılının ilk çeyreğine de taşımıştır. Her ne kadar Mart ayı sanayi üretim rakamları, geçen yıl Mart ayının yüksek baz oluşturması nedeniyle, önceki aylara göre bir miktar yavaşlamış olsa da, sanayi üretimi ve özellikle de imalat sanayinin performansı, yıl için yaptığımız öngörüler doğrultusunda gerçekleşmektedir. Küresel piyasalarda ve bölgemizde yaşanan birçok gelişmeye rağmen, sanayi büyümesinin güçlü seyretmesi çok önemli bir başarıdır.
Yılın ikinci çeyreğinden itibaren Avrupa Birliği pazarlarının büyümesinin daha da hızlanması, Türkiye’nin ihracat performansını, dolayısıyla da sanayi üretimini artıracaktır. Üstelik bu pazarlara yapılan ihracat artışı sadece nicelik olarak değil üretilen ürünlerin niteliğine de yansıyacaktır. Avrupa Birliği pazarından gelecek olan talep, ürettiğimiz ürünlerin teknoloji seviyesinin artmasına katkı sağlayacaktır.”
GIDAHATTI DERGİSİNİ ÜCRETSİZ İNDİRİN
(8)