Organize perakendenin en önemli halkası olan yerel zincir marketler ve sektörün önde gelen üreticileri, perakendenin 2016 performansını değerlendirerek, 2017 öngörülerini paylaştı. Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF) Başkanı Mustafa Altunbilek, “2016’yı, son iki çeyrekte yaşanan durgunluğa rağmen, 10 yıldır olduğu gibi yine çift haneli büyümeyle kapatıyoruz” dedi.
Perakende sektörünün gelişimi için Türkiye genelinde farklı organizasyonlara imza atan Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF), İzmir’de Ege PERDER ev sahipliğinde düzenlenen toplantıyla perakende sektörünün 2016 yılını değerlendirdi.
Ege PERDER ev sahipliğinde gerçekleştirilen organizasyona TPF Başkanı Mustafa Altunbilek, Hayat Kimya Geleneksel Kanal Satış Müdürü Murat Bayram, Coca Cola Modern Kanal Pazarlama Grup ürün Müdürü Özlem Ateş, Ülker Genel Müdürü M. Emin Atalay ve İzmir Ekonomi Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hakan Yetkinler konuşmacı olarak katıldı.
“Terör bizleri ayrıştıramayacak”
Organizasyonun açılış konuşmasını gerçekleştiren Ege PERDER Başkanı Vahdet Sarıkaya, Türkiye’nin kritik bir süreçten geçtiğine dikkat çekerek, “Birlik ve beraberliğimizi bozmak için, hedef gözetmeksizin, insanlığa sığmayacak bir şekilde her geçen gün genç yaşlı, kadın erkek masum insanlarımız, Mehmetçiklerimiz, güvenlik güçlerimiz katlediliyor. Birbirine daha da kenetlenen halkımıza karşı daha da vahşileşen terör örgütlerinin ismi ne olursa olsun, hepsini tüm kalbimizle lanetliyoruz. Bilmeliler ki bizleri ayrıştıramayacaklar. Ve yine bilmeliler ki ülkemize bu acıları yaşatanlardan tek tek hesap sorulacak. Hain saldırılarda hayatını yitiren tüm vatandaşlarımıza Allah’tan rahmet; ailelerine, milletimize sabır ve başsağlığı; yaralılarımıza ise acil şifalar diliyorum” dedi.
“2016 zor bir yıl oldu”
Sektörün yılın ilk 6 ayında büyümesini sürdürdüğünü, ancak 2016’nın zor ve farklı bir yıl olarak hafızalara kazındığını vurgulayan TPF Başkanı Mustafa Altunbilek ise “Ramazan ayının hemen ardından demokrasimize yapılan melun kalkışma hareketi ülkemizi, tüm vatandaşlarımızı derinden etkiledi. Bu durum genelde sakin geçen yaz sezonunun daha da tahmin edilemez hale getirdi. Ertelenen tatiller, Kurban Bayramı etkisi satışları etkiledi. Son 2 çeyrekte olduğu gibi piyasalarda halen dikkatli bir duruş hakim. Dönemsel etkilere daha dayanıklı olan gıda perakendeciliği, tedbirli, ihtiyatlı bir yaklaşımla bu yılı tamamlayacak” dedi.
“Yılı %10 büyüme ile kapatıyoruz”
Yaşanan olumsuzluklara rağmen yerel zincirlerin 10 yıldır olduğu gibi yılı yine çift haneli büyüyerek kapatacağını belirten Altunbilek, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Ekonomimize katma değer yaratmak, daralan piyasalardan etkilenmemek, sürdürülebilir büyüme yakalamak adına 2016 yılında önemli fedakarlıklarımız oldu. Geçen yıla kıyasla şube, personel ve metrekare olarak küçüldük. Verimsiz olan mağazalarımızı kapatarak yaşadığımız bu küçülme, yılın başında koyduğumuz hedeflere cirosal anlamda ulaşmamızı sağladı. Mevcut mağazalarımızı daha etkin kullanarak 2016’yı yüzde 10’luk bir büyümeyle kapatıyoruz. Maliyetlerin sürekli arttığı, karlılık sağlamanın zorlaştığı, market sayısının azaldığı sektörümüzde 2017 yılında verimlilik ve öz kaynak kullanımı ön planda olacak. Yerel zincirler olarak Türkiye ekonomisine katma değer yaratmak için 2017 yılında da ciroda çift haneli büyüyebilmek için var gücümüzle çalışacağız.”
Ekonomideki tehditler
Perakende sektöründen 130 yöneticinin yer aldığı organizasyonda konuşan İzmir Ekonomi Üniversitesi Öğretim Üyesi Hakan Yetkinler, sektörün finans ayağında 2016 yılının nasıl geçtiğini ve 2017 yılı için öngörüleri paylaştı.
Çift haneli enflasyon riskinin kısa vadede tehdit olduğunu belirten Yetkinler, karşılaşılacak diğer tehditleri çift haneli işsizlik, resesyon, yapısal cari açık, azalan büyüme hızı, ürken yabancı sermaye olarak sıraladı. 2023 ve 2017 için yeni bir ekonomi hikayesine ihtiyaç olduğunu vurgulayan Yetkinler, katılımcılara, önümüzdeki dönem için döviz cinsinden borçlanmamaları tavsiyesinde bulundu. Yetkinler, “Döviz satın almanız gerekiyorsa doları tercih edin. Gelir ve nakit akışınıza bağlı olarak harcama yapın. 2017 başta olmak üzere yatırım kararlarınızı gözden geçirerek getirisi düşük ya da ciddi belirsizlikler içeren yatırımları öteleyin” dedi.
Yetkinler, gelecek dönem fırsatlarını ise düşük petrol fiyatları, cari açıkta geçici iyileşme, dengelenen döviz kuru, devam eden alt yapı yatırımları olarak sıraladı.
(1)