Oxfam’ın ‘Markaların İç Yüzü’ raporuna göre dünyanın ilk 10 gıda firması sürdürülebilirlik, gıda güvencesi ve işçi haklarıyla ilgili söz ve taahhütlerini arttırıyor. Peki gıda firmaları bu sözleri yerine getiriyor mu?
Oxfam, yoksulluğa ve adaletsizliğe karşı tüm dünyada mücadele etmeyi amaçlayan, 94 ülkede faaliyet gösteren ve 17 kuruluşun bir araya gelmesiyle oluşan uluslararası bir konfederasyon.
Markaların İç Yüzü raporu, dünyanın en çok bilinen tüketici markalarından bazılarını üreten en büyük 10 küresel gıda firmasını; kadın hakları, karbon salımı, su, arazi hakları, şeffaflık, çiftçi ve çiftlik işçisi haklarındaki taahhütlerine göre puanladı ve sıraladı.
Gıda firmaları ve artan sürdürülebilirlik performansı
Yeni yayınlanan rapor, bu konularla ilgili gelişmeleri öne çıkarıyor. İlk kez 2013 yılında yayınlanan raporda, 10 firmadan 7’sinin toplam puanı %31 ve daha düşüktü. 2016 yılında ise hiçbir firmanın toplam puanının %36’dan düşük olmadığı görüldü.
Oxfam, bu gelişmenin geçen sürede yapılan tüketici kampanyaları sayesinde gerçekleştiğini düşünüyor. Oxfam’dan bir sözcü, yaptığı açıklamada şu ifadelere yer verdi: “Hiçbir marka kendi tüketicilerini dinleyecek kadar büyük değil. 700.000’in üzerinde tüketici, gelişmekte olan ülkelerde yaşayan ve onların ürünlerini üreten toplulukları önemsediklerini firmalara göstermek için harekete geçti. Oxfam, bunun firmalar için önemli bir sinyal olduğunu düşünüyor. Sosyal medya tüketicilere firmalarla bağlantıya geçmek ve firmaları verdikleri sözlerden sorumlu tutmak için eşi benzeri görülmemiş bir fırsat sağlıyor.”
Çalışmaya göre, 70 üzerinden 56 puanla en iyi performansı gösteren Unilever’i 48 puanlı Nestle ve 40 puanlı Coca Cola takip etti. 2013 yılında bu yana en çok gelişmeyi gösteren Kellogg ise puanını %30 arttırdı.
Çalışmaya yönelik eleştiri
Danone yaptığı bir açıklama ile raporun ortak ve paydaşlarla işbirliği içinde yapılan birçok sürdürülebilirlik projesini kabul etmediğini öne sürdü.
Öte yandan Oxfam, atladığı herhangi bir bilgiyi tamamlaması amacıyla firmalara fırsat verildiğini söyledi.
Kuruluş bu verilerin sağlamasını yapıyor, ancak verileri temin etmenin zorluğu nedeniyle gerçek uygulamaları değerlendirmiyor. O halde bu rapor endüstrinin göz boyaması ve göstermelik sürdürülebilirlik olabilir mi?
Buna katılmayan Oxfam, puanları ve veri değerlendirmesini herkesin erişebileceği bir şekilde internet sitesinde yayınlanması sayesinde, herhangi bir paydaşın firmaları sorumlu tutabileceğini ifade etti.
Öte yandan rapora göre en çok ilerleme cinsiyet eşitsizliği, arazi haklarını koruma ve sera gazı emisyonunu azaltma konularında görüldü.
GIDAHATTI DERGİSİNİ ÜCRETSİZ İNDİRİN
(6)